De Havilland DH.9

CollectieGrijp deze exclusieve kans: reis terug in de tijd met de Havilland DH.9

Als opvolger van de succesvolle DH.4 ontwerpt Geoffrey de Havilland in 1916 bij Airco een tweedekker, de DH.9, die vervolgens tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt ingezet als bommenwerper. Het was helaas geen succesvol vliegtuig, al zijn in totaal maar liefst ruim 4.000 exemplaren gebouwd. Na de oorlog worden diverse bommenwerpers verbouwd voor gebruik in de burgerluchtvaart. Voor en achter de piloot ontstaat ruimte voor twee passagiers en post en de type aanduiding wordt aangepast in DH.9B. De passagiers zitten in een open cabine en krijgen daarom voor vertrek dikke leren jassen, vliegkappen, handschoenen en vliegersbrillen uitgereikt.

  • Weetje

    De H-NABO vliegt tot november 1922 bij KLM, totdat het vliegtuig tijdens een nachtlanding op Rotterdam zodanig beschadigd raakt, dat het daarna niet meer ingezet kan worden.

Een van de maatschappijen die met de DH.9 gaat vliegen is het Engelse Aircraft Transport and Travel (AT&T). Vanaf mei 1920 voert AT&T vluchten uit voor de KLM tussen Londen en Amsterdam. Eind 1920 koopt de KLM zelf DH.9’s waarmee vanaf 1921 in ruim 2 uur naar Londen wordt gevlogen. De eerste twee DH.9’s van de KLM krijgen de registraties H-NABP en H-NABO, later in 1921 volgen de H-NABE en H-NABF. De DH.9’s zijn in dienst van 1921 tot en met 1924 en maken in deze periode een totaal van 450 vlieguren.

  • Weetje

    De H-NABO van Aviodrome is een replica waarin enkele originele onderdelen zijn gebruikt zoals de propeller en de wielen.

  • Weetje

    Nadat in 2016 Aviodrome het DH.9 project heeft overgenomen van de Stichting Replicabouw De Havilland DH.9/HW wordt door vrijwilligers van Aviodrome deze DH.9 tussen 2017 en 2019 afgebouwd.

Specificaties

Lengte
9,27 m
Spanwijdte
12,92 m
Hoogte
3,42 m
Aandrijving
Armstrong Siddeley Puma 230 pk
Topsnelheid
182 km/uur
Max. Startgewicht
1552 kg
Bemanning
1 piloot, 2 passagiers

Meer uit onze collectie

Bekijk de gehele collectie