Nieuw: 100 jaar burgerluchtvaart

Op 10 oktober 2019 werd de nieuwe expositie 100 jaar luchtvaartgeschiedenis, welke mede mogelijk is gemaakt door De Bankgiroloterij, het Mondriaanfonds en de KLM, geopend. Op chronologische wijze word je meegenomen door 8 verschillende periodes. Iedere periode met zijn eigen vliegtuigen, interactieve elementen en ruimtes met objecten en audiovisuele beelden. Stap in, dan nemen we je mee op deze reis.

De jaren tot 1903

Het begon allemaal met de droom om te vliegen, men wilde de lucht in. Vliegmachines in alle vormen en types werden gecreëerd met wisselend succes. Deze periode draait om de dromers, de ondernemers en de revolutionairs.

1903 – 1914

Het lukte de eerste gemotoriseerde vliegtuigen om te vliegen. De Wright Flyer, de Fokker Spin en de Bleriot zijn revolutionaire toestellen van echte pioniers. Toentertijd wisten mensen niet wat ze zagen en was vliegen een attractie.

1915 – 1918

In de Eerste Wereldoorlog kregen vliegtuigen opeens een functie: ze namen deel aan de strijd. De ontwikkeling verliep daardoor snel en de toestellen werden sneller, sterker en ook in elk ander opzicht beter. Uit deze tijd zijn de Fokker DR1 en de Nieuport te bewonderen in Aviodrome.

1919 – 1939

Met de organisatie van de ELTA (Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam) kreeg het ‘gewone’ volk voor het eerst de mogelijkheid om een vliegtuig van dichtbij te bewonderen. De KLM werd opgericht, Schiphol begon te groeien en passagiers, post en goederen konden zich steeds sneller en comfortabeler over de aarde verplaatsen. In Aviodrome zijn uit deze tijd de Spyker V.2, Van Berkel WA, DeHavilland DH9, Fokker F.2, Fokker F.7, Fokker F.8 en Douglas DC-3 te zien.

1940 – 1945

Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog raken de technologische ontwikkelingen in stroomversnelling. Waar vliegtuigen als verlengstuk van de mens deel uitmaakten van gevechten en bombardementen werden ze later ingezet voor voedseldroppingen. Ook is de straalmotor in de laatste oorlogsjaren ontwikkeld. De Fokker C.5 en Junkers 52 werden hiervoor gebruikt en zijn te zien in Aviodrome.

1940 – 1960

Toestellen kunnen steeds meer passagiers vervoeren wat zorgt voor na-oorlogse emigraties en opkomend toerisme. Straalvliegtuigen en vooruitstrevende bouwmethoden zorgen ervoor dat vliegen nu ook voor het gewone volk is. De vliegtuigen uit deze periode zijn onder andere de Tiger Moth, Harvard, Fokker S11 en Lockheed Constellation 749.

1961 – heden

De luchtvaart zorgt ervoor dat iedereen de aarde in de palm van zijn hand heeft. De toestellen worden groter waarden mensenmassa’s iedere hoek van onze wereld kunnen verkennen. Daarnaast worden vliegtuigen zowel stiller als zuiniger en door het gebruik van biobrandstoffen en andere toepassingen ook steeds ‘groener’. De luchtvaart blijft zichzelf op het vlak van snelheid en milieuvriendelijkheid keer op keer ontwikkelen. De toestellen uit deze tijd zijn onder andere de Fokker F27 en DeHavilland Dove.

Heden – toekomst

Waar gaat de toekomst ons brengen en vooral op welke manier? Worden vliegtuigen nóg energiezuiniger? Staan we in enkele uren aan de andere kant van de wereld? Kunnen we op vakantie in de ruimte? Vele revolutionairs, avonturiers en pioniers gingen je voor en nu is het aan jou. Breng je opgedane kennis in praktijk en ontwerp het vliegtuig van de toekomst!