Douglas DC-3 (Doornroosje)
T2 Hangar

‘Doornroosje’ werd in 2016 door Aviodrome overgenomen van de Dutch Dakota Association met de bedoeling het weer te laten vliegen.

De DC-3 (Douglas Commercial Three) kwam voort uit de Douglas DC-2. De DC-3 had grotere vleugels en een langere c.q. bredere romp. De eerste vlucht van de DC-3 was in december 1935. De militaire versie van dit vliegtuig werd ook wel de C-47 genoemd en werd gekocht door diverse luchtmachten. Zo ook de Britse luchtmacht die (volgens haar eigen traditie) een geheel eigen naam bedachten voor dit vliegtuig: ’Dakota’. Tot 1947 zijn er in het totaal zo’n 13.000 Dakota’s gebouwd, dit is inclusief 2.000 (van de DC-3 afgeleide) vliegtuigen die in Rusland en Japan zijn gebouwd.

Bijnaam Doornroosje

De Dutch Dakota Association verwierf deze DC-3 in 1987 met de bedoeling om het toestel op te slaan en pas in 2010 te restaureren. Vandaar de bijnaam ‘Doornroosje’. Door omstandigheden werd eerder gestart met de restauratie, wat uiteindelijke een 12-jarig project bleek te zijn. Het toestel werd gespoten in de kleuren van Martin’s Air Charter. Zoals Martinair vroeger heette, dit bedrijf heeft daadwerkelijk met de DC-3 gevlogen.

Update 28-10-2016

Na het succesvol verlopen transport staat Doornroosje veilig op haar plek in de T2 hangaar bij Aviodrome, samen met vele andere bijzondere vliegtuigen. Gelijk is begonnen met de voorbereidingen om haar snel weer te kunnen laten vliegen. Het doel is om komend jaar weer te vliegen. Niet, zoals de DDA met passagiers, maar om als ambassadeur van Aviodrome naar evenementen te vliegen en vooral ook de bezoekers van Aviodrome het vliegtuig in haar natuurlijke omgeving te laten zien en beleven. We zijn begonnen met het belangrijkste: het papierwerk. Voordat we daadwerkelijk echt aan de slag kunnen, dienen we eerst alle plannen compleet en goedgekeurd te hebben. We zijn al wel gestart om de benodigde vervangende onderdelen te zoeken.

  • Leuke weetjes

    Het vliegtuig wordt in de T2-Hangar van Aviodrome, voor het oog van de bezoekers, gerestaureerd. Als het vliegtuig weer luchtwaardig is, kunnen bezoekers het vliegtuig beleven met draaiende motoren, en zien vliegen vanuit Aviodrome.

    De ‘Doornroosje’ is vanuit Schiphol, via de Amsterdamse grachten, naar Lelystad vervoerd per boot. Omdat het op moment van vervoer niet luchtwaardig was.

Bekijk het indrukwekkende transport van Schiphol naar Lelystad!

Specificaties

Lengte
19,66 m
Spanwijdte
29,98 m
Vleugeloppervlak
91,7 m2
Hoogte
5,16 m
Aandrijving
2 Pratt & Whitney Twin Wasp zuigermotoren
Topsnelheid
370 km/uur
Vliegbereik
2.160 km
Leeggewicht
7.700 kg
Max Startgewicht
13.190 kg
Bemanning
3 of 4 personen
Aantal passagiers
21 tot 32 personen

maandag 10 december 2018

Vandaag gesloten, dinsdag open van 10:00 tot 17:00